Uncategorized
Leave a commentLeave a comment

Korekta lakieru to proces przywracania blasku i gładkości powłoce lakierniczej poprzez usuwanie rys, hologramów oraz innych niedoskonałości. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się prostym zabiegiem, w rzeczywistości wymaga precyzji, odpowiedniego sprzętu oraz wiedzy na temat różnych typów lakieru i metod ich polerowania.

Co to jest korekta lakieru samochodowego?

Współcześnie stosowane lakiery samochodowe to lakiery na bazie wody, które tworzą dość cienką warstwę niż jeszcze paręnaście lat temu. Szybciej ulegają degradacji na skutek codziennego użytkowania, czy też występujących czynników atmosferycznych lub biologicznych. Nietrudno o rysy i mikroodpryski, czy też wżery po ptasich odchodach lub pyłach z drzew. Destrukcyjny wpływ na jakość powłoki lakierniczej mają także zaschnięte zabrudzenia, a więc regularna pielęgnacja ma znaczenie. Zaniedbany lakier nie tylko wpływa na estetykę i atrakcyjność pojazdu, ale także przyczynia się do powstawania ognisk rdzy. A jak wiadomo, korozji lepiej zapobiegać, niż ją usuwać. O lakier samochodowy trzeba dbać, czy to w przypadku nowego samochodu prosto z salonu, czy to starszego modelu.

Jeśli na powierzchni lakieru pojawia się rysy i inne niedoskonałości warto zdecydować się na korektę lakieru. Na czym polega korekta lakieru? Proces ma na celu usunięcie wszelkich niedoskonałości i przywrócenie niemal fabrycznego wyglądu. Korekcje lakieru przeprowadza się z zastosowaniem specjalistycznych technik i materiałów polerskich. Przebieg procesu zależy od stanu powłoki lakierniczej – specjaliści oceniają grubość lakieru, stopień jego zanieczyszczeń i uszkodzeń. Na tej podstawie dobierana jest technika polerska, która nie uszkodzi lakieru. Pamiętaj, samodzielne przeprowadzenie korekty może doprowadzić do nieumyślnych uszkodzeń powłoki lakierniczej, które przyniosą efekt odwrotny do zamierzonego.

Jak przebiega proces korekty lakieru?

Choć korekta lakieru to proces wykorzystujący techniki polerskie, to różni się od polerowania tym, że usuwa nie tylko drobne uszkodzenia, ale przywraca powłoce lakierniczej fabryczny wygląd. Polerowanie ma na celu usunięcie zarysowań i drobnych uszkodzeń oraz odświeżenie i nabłyszczenie lakieru. A na czym polega korekta lakieru? Otóż korekta lakieru usuwa wszelkie zabrudzenia, takie jak odpryski, zarysowania, zmatowienia, ślady wirowe i pajęczyny powstające wskutek niewłaściwych technik mycia i polerowania. Dzięki korekcie usuwane są także zaschnięte zanieczyszczenia lakieru, nie tylko owady, ale także rdza hamulcowa, czy też różnego rodzaju osad przemysłowy. Mogą to być małe brązowe plamki, drobinki metalu osadzone w karoserii, które osłabiają strukturę lakieru. Rdzewiejąc, tworzą otwór, przez który woda wnika do karoserii. W wyniku właściwie przeprowadzonej korekcji lakieru powierzchnia zyskuje niemal lustrzany blask i fabryczny wygląd, bez smug, rys, zmatowień i innych defektów. Kluczowy jest jednak dopasowanie techniki do stanu technicznego powłoki lakierniczej.

Etapy korekty lakieru samochodowego

Korektę lakieru można przeprowadzić w trzech etapach, a sam proces trwa od kilku godzin do kilku dni. O tym, jaką technikę zastosować decyduje specjalista po ocenie stanu powłoki lakierniczej. Podstawowym wariantem jest korekta jednoetapowa, która polega na usuwaniu mikrorys i przywracaniu połysku. Ta technika stosowana jest wyłącznie w przypadku samochodów, które wymagają lekkiego odświeżenia. Najpierw samochód poddawany jest myciu detailingowemu – stosowane są specjalne preparaty do usuwania osadów, tłustych zanieczyszczeń i lotnej rdzy. Następnie przeprowadzane jest maszynowe polerowanie z odpowiednio dobraną pastą i padem polerskim. Na końcu lakier jest odtłuszczany, nakładany jest wosk lub detailer.

W przypadku bardziej zużytych i zniszczonych powłok lakierniczych przeprowadzana jest korekta dwuetapowa. Na czym polega korekta lakieru two-step? W tym przypadku używa się silniejszych środków polerskich i twardszych padów. Przebieg tego procesu jest podobny jak w przypadku korekty one-step, z tym że już na etapie mycia usuwa się wierzchnią, bezbarwną warstwę lakieru za pomocą specjalnych past tnących. Następnie powierzchnię lakieru wygładza się miękkim padem i delikatną pastą w celu nadania blasku.

Z kolei korekta trzyetapowa pozwala usunąć niemal wszystkie defekty lakieru, ale konieczne ściągniecie grubszej warstwy lakieru. Jest to najbardziej inwazyjna korekta, dlatego rzadko jest stosowana przez specjalistów od detailingu. Korekta trzyetapowa często wiąże się z nałożeniem powłoki ceramicznej.

Korekta lakieru – efekty przed i po

Typowe defekty na lakierze samochodowym to widoczne zarysowania i mikrouszkodzenia ślady wirowe, hologramy powstające na skutek niewłaściwego polerowania, przywierający brud, rdza lotna, zaschnięte i tłuste zabrudzenia. Ponadto lakier samochodowy płowieje i blaknie w wyniku ekspozycji na intensywne promieniowanie UV oraz traci właściwości hydrofobowe, co powoduje, że zabrudzenia łatwiej przylegają do powierzchni.

Po korekcie lakieru uzyskujemy niemal fabryczny wygląd lakieru – na powierzchni nie ma śladu po rysach i zmatowieniach, hologramach i refleksach świetlnych. Lakier odzyskuje pożądany, lustrzany blask i głębię koloru. Co więcej, dzięki nałożeniu powłok ochronnych o właściwościach hydrofobowych pielęgnacja samochodu jest łatwiejsza. Profesjonalna korekta lakieru nie tylko poprawia wygląd auta, ale także zwiększa jego wartość oraz ułatwia dalszą pielęgnację. Aby efekty były długotrwałe, warto zabezpieczyć lakier woskiem lub powłoką ceramiczną.

Czy korekta lakieru jest bezpieczna dla auta?

Właściwie przeprowadzona korekta lakieru samochodowego jest bezpieczna dla samochodu. Warto jednak w tej kwestii zaufać specjalistom, którzy dobiorą pady polerskie o odpowiedniej twardości i pasty o właściwościach ściernych dopasowanych do stanu powłoki lakierniczej. Niewłaściwie dobrane narzędzia i techniki polerskie mogą bowiem skutkować uszkodzeniem lakieru, dlatego samodzielne przeprowadzanie korekcji jest dość ryzykownym zabiegiem.